Tytuł pozycji:
Wpływ rodzaju paliwa na przebieg wtrysku i ciśnienia w cylindrze silnika z ZS
Właściwości fizyko-chemiczne paliwa mają istotny wpływ na przebieg procesu wtrysku i proces jego spalania. W artykule przedstawiono wypływ rodzaju paliwa na przebieg ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym, wznios iglicy wtryskiwacza i ciśnienie czynnika roboczego w cylindrze. Podczas badań hamownianych, silnik o zapłonie samoczynnym AD3.152 UR pracował według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej i charakterystyk obciążeniowych. Silnik zasilano olejem napędowym Ekodiesel Ultra D (ON), estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego FAME i mieszaninami tych paliw o zawartości estrów 20% (B20) i 30% (B30).
Physical and chemical properties of the fuel affect the pattern of fuel injection and combustion processes. The paper presents the influence of the fuel kind on the pattern of fuel pressure changes in the injection pipe, the lift of the injector needle and the working medium pressure in the cylinder. In test bench investigations, the self-ignition AD3.152 UR engine operated in external speed characteristics and in the load characteristics regimes. The engine ran on the fuels: Ekodiesel Ultra D diesel oil (DO), Rapeseed oil Fatty Acid Methyl Esters FAME and the blend of the two fuels, which had 20% (B20) and 30% (B30) ester content.