Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ocena parametrów wpływających na zwiększenie poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy na przykładzie niektórych obszarów

Tytuł:
Ocena parametrów wpływających na zwiększenie poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy na przykładzie niektórych obszarów
Autorzy:
Ambroziak, T.
Gołębiowski, P.
Jacyna-Gołda, I.
Kłodawski, M.
Pyza, D.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
zanieczyszczenie powietrza
spaliny
transport
air pollution
exhaust
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Transport, w szczególności transport drogowy, odpowiedzialny jest za dość duże zanieczyszczenie powietrza. Wynika ono m.in. ze składu paliwa wykorzystywanego do napędzania pojazdu, rodzaju i podstawowych cech pojazdu, rozmieszczenia przestrzennego infrastruktury, prędkości pojazdów, istnienia zatorów komunikacyjnych itd. Do szkodliwych związków spalin produkowanych przez samochody podczas jazdy można zaliczyć: tlenki azotu (NOx), tlenek węgla – CO, dwutlenek węgla – CO2, węglowodory – HC i cząstki stałe –PM10 i PM2,5. Jedne ze składników w większym stopniu oddziałują negatywnie na środowisko naturalne (są bardziej istotne) inne w mniejszym stopniu. W artykule przeprowadzono ocenę istotności związków szkodliwych emitowanych przez środki transportu podczas jazdy. Dokonano tego na podstawie trzech kryteriów cząstkowych. Uwzględniając powyższe wyniki przeprowadzono analizę obszarów Polski ze względu na stężenia poszczególnych szkodliwych związków spalin. Wskazano miejsca, w których nastąpiło przekroczenie dopuszczalnych wartości oraz zarekomendowano działania, które mają przyczynić się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Transport, especially road transport, is responsible for the large air pollution. It results, among others, from the composition of the fuel used to propel the vehicle, type and the basic characteristics of the vehicle, the spatial distribution of infrastructure, vehicle speed, the existence of congestion etc. To the harmful compounds produced by cars while driving we can include: nitrogen oxides (NOx), carbon monoxide – CO, carbon dioxide – CO2, hydrocarbons – HC and particulates – PM10 and PM2,5. Some of the components in greater level have negative effects on the environment (more important) and the other in less extent. In this paper assessed the significance of harmful substances emitted by means of transport while driving. This was done on the basis of three subcriteria . Considering the above results the analysis of Polish areas due to the concentration of the various harmful compounds emissions were performed. Pointed out places where has been exceeded limit values and recommended the actions to help to reduce the negative impact of transport on the environment.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies