Tytuł pozycji:
Metody ograniczania hałasu komunikacyjnego w aglomeracjach miejskich
W artykule przeanalizowano metody ochrony obszarów zurbanizowanych przed hałasem komunikacyjnym. Podano przy-kłady metod technicznych, organizacyjnych oraz prawnych. Odniesiono się do sposobów stosowanych w polskich miastach, głównie w Szczecinie oraz Barcelonie i Budapeszcie. Podano szacunkową liczbę i odsetek osób w Szczecinie narażonych na oddziaływanie hałasu pochodzącego od ruchu kołowego, ocenionych wskaźnikami LDWN i LN. Zwrócono uwagę na rolę logistyki miejskiej, która odgrywa istotną rolę w poprawie warunków życia mieszkańców, szczególnie w dużych aglomeracjach, gdzie natężenie ruchu komunikacyjnego – drogowego jest najwyższe i wpływa w zasadniczy sposób na komfort życia. Za najbardziej skuteczne metody obniżenia poziomu hałasu komunikacyjnego w miastach uznano: autobusy miejskie z napędem hybrydowym i elektrycznym, zmianę organizacji ruchu – zamianę jezdni dwukierunkowych na jednokierunkowe, wyznaczenie obszarów niedostępnych dla ruchu samochodów ciężarowych oraz promocję ruchu rowerowego.
The article analyzes the methods of protection against noise of urban areas, communication. Are examples of methods of technical, organizational and legal. Reference was made to the methods used in the Polish cities, mainly in Szczecin and Barcelona and Budapest. Given an estimate of the number and percentage of people in Szczecin exposed to noise from road traffic, assessed indicators LDWN and LN. Attention has been paid to the role of city logistics, which plays an important role in improving the living conditions of residents, especially in large cities, where the volume of traffic – traffic is highest and substantially affect on the quality of life. The most effective method of reducing the level of traffic noise in the cities were: buses with hybrid and electric change of traffic organization – bi-directional exchange for a one-way roadway, the designation of areas not accessible to truck traffic and promotion of cycling.