Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zależność wskaźnika nośności PCN od liczby dopuszczalnych operacji lotniczych przy określaniu nośności konstrukcji nawierzchni lotniskowych metodą ACN-PCN

Tytuł:
Zależność wskaźnika nośności PCN od liczby dopuszczalnych operacji lotniczych przy określaniu nośności konstrukcji nawierzchni lotniskowych metodą ACN-PCN
Autorzy:
Blacha, K.
Wesołowski, M.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
wskaźnik nośności
PCN
operacja lotnicza
nawierzchnia lotniska
metoda ACN-PCN
air operation
airfield pavement
ACN-PCN method
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Konstrukcje nawierzchni lotniskowych są projektowane na określony okres eksploatacji przy założeniu prognozowanego natężenia i struktury ruchu lotniczego. Bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych przez statki powietrzne na nawierzchniach lotniskowych zależy przede wszystkim od stanu nośności ich konstrukcji. W związku z powyższym, kontrolne badania nośności należy przeprowadzać okresowo, gdyż informacja o aktualnym stanie eksploatacyjnym nawierzchni lotniskowej stanowi podstawę do podejmowania decyzji o rodzajach statków powietrznych dopuszczonych do ruchu, intensywności ruchu lotniczego oraz terminach rozpoczęcia prac remontowych lub modernizacyjnych. Aktualnie do oceny nośności nawierzchni lotniskowych stosuje się metodę ACN-PCN, która została wprowadzona przez ICAO. Zgodnie z jej założeniami, nośność konstrukcji nawierzchni lotniskowych może być wyrażona wskaźnikiem PCN lub liczbą dopuszczalnych operacji lotniczych. W artykule przedstawiony został sposób wyznaczania i opisu wskaźnika PCN. Zaprezentowano także możliwość przedstawienia wyników nośności poprzez określenie dopuszczalnej liczby operacji lotniczych. Ponadto, przedstawiono graficznie zależność wskaźnika nośności PCN od liczby dopuszczalnych operacji lotniczych.
Structures of airfield pavements are designed for a definite exploitation period on the assumption of predicted volume and structure of the air traffic. Safety of air operations conducted by aircrafts on airfield pavements depends mainly on the state of bearing capacity of their construction. Due to the above, control tests of bearing capacity shall be periodically conducted, since information regarding the current state of an airfield pavement constitutes the basis for decisions concerning the types of aircrafts permitted to land and take off, traffic volume and dates of starting renovation or modernization works. The ACN-PCN method is currently used in the assessment of airfield bearing capacity, which has been introduced by ICAO. According to its assumptions, the airfield construction bearing capacity may be expressed in PCN or permissible number of air operations. This paper contains the way of assessing and description of PCN as well as presentation of the possibility of expressing bearing capacity results by determination of permissible number of air operations. There is also interrelation between PCN and the permissible number of air operations presented in a graphic way.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies