Tytuł pozycji:
The selection of materials for the body deformation zones
This paper presents a model application of Cause and Effect matrix operations support designers and manufacturing engineers in the preparation stage production of automobile components from sheet metal blanks that enables you to analyze the suitability of different types of materials in terms of safety, weight, emissions and costs. Deformation characteristics are analyzed for stress components deformation zones to move and bend. To verify the appropriateness of the proposed model were experimentally determined strength and deformation characteristics of deep-drawing steel DX 54 D, micro alloyed steel HSLA, high-strength multi-phase steels DP 600 and TRIP, anti-corrosive austenitic steels A304 2B and ferrite A 430 2B by tensile test and three-point bending. The analysis of the results obtained Cause and Effect matrix shows that for the front impact deformation zones are more suitable austenitic steels respectively. TWIP and for zones flanking the passenger compartment (cab) are preferable DP and TRIP steels.
W artykule przedstawiono zastosowanie modelu "Przyczyna i Skutek", pozwalającego na operacje na macierzach, wspomagającego projektantów i inżynierów produkcji w fazie przygotowania produkcji komponentów samochodowych z metalowych półwyrobów (arkuszy blachy), który pozwala analizować przydatność różnych materiałów pod względem bezpieczeństwa, wagi, emisji i kosztów. Charakterystyki odkształcenia są analizowane w odniesieniu do stref zgniotu, gdzie elementy przemieszczają się i wyginają. Aby zweryfikować zasadność proponowanego modelu zostały określone doświadczalnie charakterystyki siły i odkształcenia, za pomocą testu rozciągania i zginania trzypunktowego: głęboko tłoczonej stali DX 54 D, stali mikrostopowych HSLA, wysoko-wytrzymałej stali wielofazowej DP 600 i TRIP, antykorozyjnych stali austenitycznych A304 2B i ferrytowych 430 2B. Analiza wyników uzyskanych z modelu macierzowego "Przyczyna i Skutek", pokazała, że dla przednich stref zgniotu lepsze są stale austenityczne, odpowiednio TWIP, a do stref otaczających kabinę pasażerską (cab) korzystniejsze są stale DP i TRIP.