Tytuł pozycji:
Poprawki tunelowe do wyników badań modeli profili w tunelach aerodynamicznych
W niniejszej pracy przedstawiono warunki, jakie powinien spełniać tunel aerodynamiczny, aby po przejściu procesu kalibracyjnego stać się wiarygodnym narzędziem badawczym. Na przykładzie dwuwymiarowych badań profilu szybowcowego omówiono podstawowe zasady prawidłowego modelowania takich badań. Dotyczą one przede wszystkim zachowania podobieństwa przepływu pomiędzy przepływem rzeczywistym a modelowanym. Zachowanie podobieństwa przepływów wymusza z kolei odpowiednie zaprojektowanie badanych modeli, właściwe prowadzenie samych badań, a także obróbkę wyników tych badań uwzględniającą poprawki tunelowe. Badania wykonano w dwóch różnych tunelach aerodynamicznych Instytutu Lotnictwa, przy tej samej prędkości przepływu, V∞ = 40 m/s.
In this paper the conditions to be met by a wind tunnel after passing the calibration process to become a credible research tool are presented. Basing on the two-dimensional airfoil studies, the basic principles of proper modeling of such research is discussed. First of all they relates to the flow similarity between the real and wind tunnel conditions. This similarity enforces a proper design of the tested models, a proper research, as well as processing of the test results including a wind tunnel corrections. The tests were performed in two different Institute of Aviation wind tunnels, at the same undisturbed velocity, V∞ = 40 m/s.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę.