Tytuł pozycji:
The control system of mock-ups in the study drivers' behaviour in case of emergency situations
This paper presents the results of the determination of reaction times of drivers in simulated situations with accident risk. Authors presented a built system capable of control of independent movement of two pedestrian mock-ups, which simulate the intrusion onto the road. The control system was built using two three-phase cage induction motors with gear and belt drive, two voltage inverters and PLC controller. The results of experimental tests obtained from the use of built control system and a simple system built without programmable elements have been compared.
W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące wyznaczania czasów reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach zagrożenia wypadkowego. Przedstawiono zbudowany układ umożliwiający sterowanie niezależnym ruchem dwóch makiet pieszych, symulujących wtargnięcie na jezdnię. Układ sterowania zbudowano przy pomocy dwóch trójfazowych silników indukcyjnych klatkowych z przekładnią zębatą i pasową, dwóch falowników napięcia oraz sterownika PLC. Porównano wyniki badań eksperymentalnych uzyskane przy użyciu zbudowanego układu sterowania i układu bez elementów programowalnych.