Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Growth kinetics of a silicon-modified aluminide coating on a TiNM-B1 intermetallic alloy

TiAl-based intermetallic alloys are used as a structural material in high-temperature applications such as aircraft and turbine engines. To improve the mechanical properties of TiAl, it is often modified by adding other elements such as niobium or chromium. The one of disadvantages of TiAl alloys is not sufficient oxidation resistance. The pack cementation process is one well-known method of modifying TiAl, which involves coating the surface of the alloy with a special mixture containing silicon, to enrich it with this element. As a result of this process, Si-modified aluminide coating is formed, which exhibits improved resistance to high temperatures, making it ideal for use in the aerospace and turbine industries. The study was conducted on a substrate of one of the latest generation of TiAl alloys which we have not yet analyzed. The powder used in the pack cementation process consisted of 20 wt.% Si, 20 wt.% Al, 2 wt.% NH4Cl activator, and the rest Al2O3, as well as 40 wt.% Si, 40 wt.% Al, 1-2% NH4Cl activator, and the rest Al2O3 calculated for 100 g of powder. The process was carried out at a temperature of 950°C for 2, 4, and 6 hours. The following analyses were performed after the pack cementation process: scanning electron microscopy (SEM) with energy-dispersive X-ray spectroscopy (EDS) attachment for microanalysis, as well as X-ray diffraction (XRD). Test results indicated a coating structure typical of silicon-modified coatings including the presence of titanium silicides. It was found that increasing the silicon content causes a significant increase in coating thickness.
TiAl to stop tytanu i aluminium, który jest wykorzystywany jako materiał konstrukcyjny w zastosowaniach wysokotemperaturowych, takich jak samoloty i silniki turbinowe. Aby poprawić właściwości mechaniczne TiAl, jest on często modyfikowany poprzez dodanie innych pierwiastków, takich jak krzem. Proces cementowania pakietowego jest jedną z metod modyfikacji TiAl, która polega na pokryciu powierzchni stopu specjalną mieszanką zawierającą krzem, w celu wzbogacenia go w ten pierwiastek. W wyniku tego procesu powstaje TiAl modyfikowany Si, który wykazuje lepsze właściwości mechaniczne i odporność na wysokie temperatury, dzięki czemu idealnie nadaje się do stosowania w przemyśle lotniczym i turbinowym. Proszek użyty w procesie cementowania pakietowego składał się z 20 % wag. Si, 20 % wag. Al, 1-2% aktywatora NH4Cl i reszty Al2O3, a także 40 % wag. Si, 40 % wag. Al, 2% aktywatora NH4Cl i reszty Al2O3 w przeliczeniu na 100 g proszku. Proces prowadzono w temperaturze 950°C przez 2, 4 i 6 godzin. Po procesie osadzania przeprowadzono badania za pomocą skaningowego mikroskopu elektronowego, analizę EDS, a także dyfrakcję rentgenowską (XRD). Wyniki badań wykazały strukturę powłoki typową dla powłok modyfikowanych krzemem, w tym obecność krzemków tytanu. Stwierdzono, że zwiększenie zawartości krzemu oraz czasu procesu powoduje znaczny wzrost grubości powłoki.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies