Tytuł pozycji:
Identyfikacja kluczowych narzędzi Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego jako pochodnej doktryny zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego w Polsce
Współczesny transport morski odgrywa kluczową rolę w procesach gospodarczych świata. Staje się nieodzownym narzędziem wymiany międzynarodowej i handlu zagranicznego. Z uwagi na tak zdefiniowane znaczenie objęty jest bardzo rygorystycznymi regulacjami z zakresu bezpieczeństwa nautycznego żeglugi (zakres safety) i bezpieczeństwa morskiego państw nadbrzeżnych (zakres security). W ramach monitoringu, analizy i oceny istniejących zagrożeń i ryzyka pojawiają się zintegrowane rozwiązania systemowe uzbrojone w odpowiedni aparat narzędziowy do pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania informacji będące realizacją przyjętych doktryn narodowych. Polska w celu ochrony własnych interesów i zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie morskim wprowadziła Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego. Głównym celem artykułu jest próba holistycznej analizy funkcjonalności tego systemu jako pochodnej możliwości zaimplementowanych narzędzi sensorycznych, analitycznych i efektorowych. Autor pozytywnie weryfikuje hipotezę stanowiącą iż potencjał KSBM, zależny od sprawności operacyjnej zastosowanych narzędzi, umożliwia nie tylko realizację doktryny zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego na obszarach morskich RP ale również skutecznie podnosi sprawność i efektywność procesów transportowych dla międzynarodowych armatorów i operatorów morskich w relacjach z polskimi portami morskimi.
Temporary maritime transport is playing a significant role in nowadays’ global trade processes. Due to its role, maritime transport is regulated by the strict safety and security rules. In the process of monitoring, analysing and decision making new technical solutions (tools) have been recently introduced as a consequence of applied national safety and security doctrines. Poland, in order to protect its own national interests has already introduced National Maritime Safety and Security System (KSBM). The main aim of this article is an attempt to provide a holistic analysis of the existing functionalities of the KSBM system as an effect of implemented sensors, effectors and analytic tools. The working hypothesis stating, that operational potential of KSBM is closely linked to the effectiveness of used tools has been positively verified. Implementation of such a system provides additional potential for increase competitiveness level of Polish ports in relations with international ship-owners and logistic operators.