Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza uciążliwości akustycznej linii kolejowej

Tytuł:
Analiza uciążliwości akustycznej linii kolejowej
Autorzy:
Warczek, J.
Konieczny, Ł.
Burdzik, R.
Data publikacji:
2016
Słowa kluczowe:
hałas kolejowy
klimat akustyczny
analiza hałasu
rail noise
acoustic climate
noise analysis
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podczas poruszania się pojazdu szynowego występują interakcje pomiędzy źródłami hałasu. Drgania powstające na skutek ruchu pociągu wywołują drgania szyn, całych torów, a także poszczególnych wagonów. Hałas zależny jest od wielu czynników, takich jak: prędkość, długość składu, położenie i geometria toru, ukształtowanie powierzchni, bądź stan techniczny taboru kolejowego i torowiska. Wpływ na poziom hałasu toczenia ma stan utrzymania podkładów kolejowych, amortyzatorów kolejowych, a przede wszystkim jakość i stan techniczny kół, klocków hamulcowych i szyn. Hałas aerodynamiczny szczególnie dotkliwie występuje w kolejach dużych prędkości. Celem przeprowadzonych badań było określenie założeń metody obiektywnej oceny hałasu emitowanego przez pojazdy szynowe, poruszające się po wybranym odcinku toru z różnymi prędkościami. Do badań hałasu kolejowego wybrano linię dwutorową, całkowicie zelektryfikowaną na całym odcinku. Największą grupę pojazdów przejeżdżających przez przekrój linii stanowiły składy złożone z lokomotywy i zestawu wagonów. Na podstawie obserwacji przyjęto założenie o losowym charakterze zdarzeń akustycznych, rozumianych jako przejazdy pociągów po wybranym do badań fragmencie linii kolejowej. Uzyskane wyniki potwierdziły przyjęte założenia. Zaproponowana metoda umożliwia ocenę uciążliwości akustycznej linii kolejowej, uwzględniającą średnią prędkość jazdy pociągów.
During the movement of the rail vehicle there are interactions between sources of noise. The vibrations resulting from the movement of the train vibrations cause the rails, the whole track as well as individual wagons. Noise is dependent on many factors such as the speed and length of the train, location and geometry of the track surface design or technical condition of both the rolling stock and track. The impact on the level of rolling noise is the state of maintenance of railway sleepers, railway shock absorbers and above all the quality and condition of the surface of the wheels, brake pads and rails. Aerodynamic noise is particularly acute in high-speed railways. The aim of the study was to determine the assumptions method of objective assessment of the noise emitted by rail vehicles moving along the selected section of the track at different speeds. To study of railway noise it was selected double-track line, completely electrified throughout the episode. The largest group of vehicles passing through the section line trains were composed of a set of locomotives and wagons. Based on observations of the assumption of a random noise events understood as the movement of trains on the selected testing portion of the railway line. The results confirmed the assumptions. The proposed method enables the assessment of noise nuisance railway line taking into account the average speed of trains.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies