Tytuł pozycji:
Identyfikacja sytuacji drogowej z użyciem urządzeń UAV
Artykuł prezentuje dyskusję problemów związanych z wykorzystaniem bezzałogowych statków latających (dronów) do wykonywania pomiarów drogowych. Użyte statki reprezentowały rozwiązania o dwóch stopniach zaawansowania technicznego. Na podstawie przeprowadzonych eksperymentów pomiarowych uzyskano materiał wideo sytuacji drogowej. Przeprowadzono analizę przydatności tego materiału do automatycznego wyznaczania trajektorii ruchu z użyciem metod cyfrowego przetwarzania obrazów. Uzyskany materiał pomimo zastosowania zaawansowanych systemów stabilizacji położenia zawisu wymagał dodatkowego korygowania położenia pola widzenia w zakresie kilku procent rozmiaru obrazu. Dotkliwą wadą użycia UAV jest krótki czas wykonania pomiaru rzędu kilkunastu minut co zakłóca ciągłość obserwacji sytuacji drogowej. Jakość materiału wideo nie odbiega od standardowych materiałów. Pewną niedogodnością podczas kalibracji przestrzennej pola widzenia są zniekształcenia geometryczne wprowadzane przez użyte obiektywy o szerokich kątach widzenia.
The paper presents a discussion of problems related to the use of UAV (drones) for measuring road traffic. Two UAV with different stabilization technology were used. On the basis of a number of experiments a video data base was gathered. An analysis was performed to evaluate its usefulness for automatic determination of vehicle trajectories using image processing. The video materiał requires additional processing do achieve the required position stabilization, even though the UAV is equipped with advanced stabilization systems. The duration of flights in the range of 12-15 min disrupts the continuity of traffic observation. The quality of the registered video material does not diverge from standards. The geometrical distortion introduced by wide angle lens of the camera may constitute an impediment when calibrating the field of view.