Tytuł pozycji:
Funkcjonowanie centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) w ogólnoeuropejskim systemie eCall
W artykule scharakteryzowano problemy dotyczące implementacji ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych eCall. Koncepcja systemu jest jednym z kluczowych elementów europejskiej inicjatywy eSafety. Zasada działania systemu polega na tym, że w razie wypadku zostaje wysłany sygnał MSD (minimalny zbiór danych) z urządzenia pokładowego w pojeździe do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przy wykorzystaniu łączności GSM (numer alarmowy 112). Szacunki kosztów i zysków systemu eCall przeprowadzone w ramach projektu E-MERGE oraz badania SeiSS6 wskazują na możliwość uniknięcia, w skali Europy, śmierci nawet 2500 osób rocznie i zmniejszenia skutków wypadków o 15 %. W artykule omówiono wybrane problemy dotyczące funkcjonowania CPR. Poprawne działanie systemu wymaga interoperacyjności jego poszczególnych elementów. Komisja określiła strategię mającą prowadzić do wdrożenia systemu eCall w całej Unii Europejskiej najpóźniej do 1 października 2017 roku.
The paper refers to implementation problems of the Pan-European emergency-call system to bring rapid assistance to road traffic incidents called eCall. System is one of key-points of the European initiative eSafety and targets the creation of the Pan-Eeuropean system of quick informing about traffic accidents. The activity rule of the system is in the event of an accident, the on-board eCall device transmits an emergency call to the most appropriate public service answering point (PSAP) along with Minimal Set of Data via GSM (emergency number 112). Estimated costs and profits of the eCall system within the framework of the project E-MERGE and research SeiSS6 evidence the possibility of the avoidance, in the scale of Europe, the death even 2500 persons a year and diminutions of results of accidents about 15 %. This paper present principle of work of the PSAP. The correct activity of the system demands interoperability, co-operation of each units. The European Commission has determined strategy to implement eCall system in European Union area by 1 October 2017.