Tytuł pozycji:
Zakłócenia generowane podczas impulsu wyładowania atmosferycznego a proces eksploatacji systemów bezpieczeństwa na obszarze kolejowym
Impulsowe zakłócenia generowane podczas wyładowania atmosferycznego są przyczyną zakłócenia procesu eksploatacji elektronicznych systemów bezpieczeństwa (ESB). Prądy i napięcia występujące podczas wyładowania indukują w liniach dozorowych zakłócenia. Odpowiednia organizacja ESB na obszarze kolejowym i urządzenia przepięciowe to zabezpieczenie przed zakłóceniami. Występowanie zakłóceń podczas użytkowania systemu wymaga stosowania innego algorytmu do wyznaczania wskaźników oceny bezpieczeństwa.
This paper presents the results of electromagnetic interference generated during lightning on the process of operation of security systems - ESB. Electric and magnetic fields which are generated during atmospheric discharge may have very high values near to the main channel of lighting discharge (1). The impulse of the electromagnetic field that occurs during this phenomenon, induces electromagnetic interferences (voltages and currents) having very high values (Fig. 1) also in power ground lines and in transmission buses of the ESB system. The pulse amplitudes of surge signals (main and return discharge) may affect operation of the ESB or cause total or partial damage. The ESB may be present at the set of different exploiting states, which result from “normal” or electromagnetic interferences exploitation process. The proper usage of the ESB in enormous railway is an absolutely complicated technical issue, where, in addition to the “normal” exploitation specified in technical standards, there are issues related to the problem of ensuring electromagnetic compatibility (3). The occurrence of electromagnetic interference with high power levels can lead to a catastrophic failure in the system of the ESS. The research allowed determining the effect of the pulse electromagnetic field generated during lightning on the test systems.