Tytuł pozycji:
Exhaust emissions from a diesel passenger car fuelled with oxygenated fuels
The effects of synthetic diesel fuel oxygenates on a Euro 4 diesel passenger car exhaust emissions were studied under the NEDC cycle. 11 different oxygenates from different chemical families (glycol ethers, maleates and carbonates) were used. The tests carried out proved first of all a very favorable influence of oxygenated compounds on PM emissions. CO and HC emissions were also reduced in case of some oxygenated compounds. NOx emissions generally slightly increased when oxygenated additives were applied. Oxygenated compounds had no significant influence on CO2 emissions.
W pracy przedstawiono wyniki badań wpływu zastosowania olejów napędowych zawierających związki tlenowe na emisję szkodliwych składników spalin w cyklu NEDC przez samochód osobowy z silnikiem o zapłonie samoczynnym. W badaniach stosowano 11 różnych związków tlenowych z różnych grup chemicznych (glikole eterów, maleiniany, węglany). Badania wykazały przede wszystkim znaczny korzystny wpływ paliw tlenowych na poziom emisji PM. Również emisja CO i HC zmniejszała się przy zastosowaniu niektórych związków tlenowych. Emisja NOx natomiast w większości przypadków nieznacznie wzrastała. Nie stwierdzono istotnego wpływu paliw tlenowych na poziom emisji CO2.