Tytuł pozycji:
Controlling of turbocharger work in SI engines
The paper describes the total problems of the charging of SI engines particularly with multipoint injection of gasoline. The paper concerns to the important problems of fuelling of “downsizing “ new SI engines in order to fulfill the future exhaust emission requirements. One shows control method of the delivered fuel mass and the air in order to obtain the required mixture composition, which is given in mathematical way. The preliminary simulation results of work parameters of the turbocharged engine equipped with the electronic PID control system are presented in the paper and were achieved by using of GT-Power program. The time of reaction of turbocharger can be reduced by special PID controller.
Artykuł opisuje główny problem doładowania silników spalinowych ZI szczególnie z wielopunktowym wtryskiem benzyny. Artykuł dotyczy głównych problemów zasilania nowoczesnych silników ZI o zwiększonych parametrach roboczych i spełniających przyszłościowe wymagania emisji spalin. Pokazano metodę matematycznego zapisu sterowania dawką paliwa i powietrza w silniku doładowanym w celu otrzymania żądanego składu mieszanki. Wstępne wyniki symulacji pracy turbodoładowanego silnika ZI wyposażonego w sterownik PID zostały otrzymane przy użyciu programu GT-Power. Czas zwłoki działania turbosprężarki przy zmiennym obciążeniu może być zredukowane przez dobór parametrów sterowania w układzie PID.