Tytuł pozycji:
Eksperyment nad zastosowaniem chalcedonitu w usuwaniu żelaza i manganu z wód podziemnych ujmowanych na ujęciu „Kurpiowska” w Ostrołęce
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentu przeprowadzonego w skali ułamkowo-technicznej na stacji doświadczalnej zlokalizowanej na ujęciu OPWiK „Kurpiowska” w Ostrołęce. Uzyskane wyniki są rozszerzeniem badań prowadzonych przez autorów nad modernizacją stacji uzdatniania wody (SUW) „Kurpiowska” w Ostrołęce i opublikowane zostały w [2]. Zaprezentowano wyniki eksperymentu porównującego pracę złoża chalcedonitowego ze złożem antracytowo-piaskowym zaproponowanym do zastosowania w procesie modernizacji SUW. Uzyskane wyniki potwierdziły dobrą i porównywalną ze złożem antracytowo-piaskowym skuteczność usuwania przez złoże chalcedonitowe nadmiernych ilości związków żelaza i manganu z wód ujmowanych na ujęciu. Do zastosowania praktycznego autorzy zaproponowali jednak złoże antracytowo-piaskowe ze względu na mniejsze zużycie wody potrzebnej do okresowego jego przepłukiwania.
The article presents the results of the experiment carried out on a fractional and technical scale at the experimental station located at the OPWiK „Kurpiowska” intake in Ostrołęka. The obtained results are an extension of the research carried out by the Authors on the modernization of the water treatment plant (WTP) „Kurpiowska” in Ostrołęka and published in [2]. The experiment compares the functioning of a chalcedonite deposit to that of an anthracite-sand deposit, which was proposed to be used in the process of the WTP modernization. It was confirmed that the chalcedonite deposit has a good efficiency in removing excessive amounts of iron and manganese compounds from the waters captured at the intake, comparable with the anthracite-sand deposit. However, the Authors of the article suggest the use of the anthracite-sand bed, due to the lower consumption of water for its periodical rinsing.
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2019).