Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ wybranych ciągów komunikacyjnych na jakość powietrza wokół kampusu uczelni

Tytuł:
Wpływ wybranych ciągów komunikacyjnych na jakość powietrza wokół kampusu uczelni
Autorzy:
Kwiatkowska, Ewa
Dobrzański, Maciej
Cichowicz, Robert
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
jakość powietrza atmosferycznego
PM10
PM2.5
źródła ciepła
atmospheric air quality
heating sources
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Jakość powietrza atmosferycznego wzdłuż ciągów komunikacyjnych jest istotna zarówno ze względu na zdrowie przemieszczających się ludzi, jak i dla osób uprawiających różnego rodzaju sporty, a także może wpływać na zdrowie mieszkańców przebywających w okolicznej zabudowie. Dlatego w niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań stężenia zanieczyszczeń pyłowych w rejonie dwóch wybranych ciągów komunikacyjnych w okolicy kampusu uczelnianego. Celem mobilnych pomiarów było wyznaczenie jakości powietrza oraz numeryczne opracowanie uzyskanych wyników. W wyniku badań stwierdzono, występowanie licznych stref zawietrznych i nawietrznych przy budynkach oraz akumulację zanieczyszczeń w niższych partiach przestrzeni, co było spowodowane wysokością okolicznej zabudowy i utrudnionym przepływem powietrza. Równocześnie w wyniku badań nie stwierdzono bezpośredniego wpływu ruchu drogowego na występowanie pyłowych zanieczyszczeń powietrza. Natomiast zauważono, że na jakość powietrza zewnętrznego w znacznej mierze wpływała struktura i wysokość okolicznej zabudowy oraz rodzaj źródeł zasilania jej w ciepło. W wyniku badań stwierdzono, że maksymalne stężenie pyłu PM10 w powietrzu wyniosło 26-28 μg/m3, natomiast stężenie pyłu PM2.5 14-20 μg/m3. Ponadto, stwierdzono napływ zanieczyszczeń zgodnie z występującym kierunkiem wiatru i rozprzestrzenianie się ich w analizowanym obszarze.
Atmospheric air quality along traffic routes is important both for the health of people outdoors (as part of their movement) and for people engaged in various physical activities, and can also affect residents working/living/studying in the surrounding development. Therefore, this article presents the results from the conducted studies of air quality in terms of particulate pollutants for two selected traffic routes located in the vicinity of the university campus. In effect, the study included the performance of mobile air quality measurements and numerical processing of the obtained results. As a result of the analyses, it was found, the occurrence of numerous leeward and windward zones next to buildings and the accumulation of pollutants in the lower parts of the space due to the height of the buildings and the obstructed air flow. At the same time, there was no direct link between the occurrence of air pollution and traffic. On the other hand, it was noted that outdoor air quality was largely influenced by the structure and height of surrounding buildings and accompanying sources of heat supply. Air quality studies showed maximum concentrations of PM10 pollution at 26-28 μg/m3, while PM2.5 at 14-20 μg/m3. In addition, the influx of pollutants was found in accordance with the prevailing wind direction and spread to the analyzed area.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies