Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Impact of NGOs on Heritage Objects and Spaces

In the context of an increasing social interest in cultural heritage and, consequently, a wide range of increasingly diversified grassroots activities related to the protection of heritage objects and spaces, there is a growing need for identifying the dimensions of social impact on cultural resources. The analysis of this issue in this article is based on the case of a group of public benefit organizations which are engaged in protecting heritage objects and spaces. As a result, the article identifies a group of factors which represent organizations’ impact in this area, giving attention to the perspective of target heritage objects and spaces, their surroundings and social and economic environment, public authorities and institutions, indirect beneficiaries, as well as considering the criterion of the time of impact (immediate, deferred and potential effects). The analysis is based on desk research, including a literature review, expert analyses, and with regard to empirical studies – reports prepared by public benefit organizations, the content of their websites and social media.
Wobec dynamicznie rosnącego społecznego zainteresowania dziedzictwem kulturowym oraz w konsekwencji podejmowania coraz bardziej zróżnicowanych aktywności oddolnych związanych z opieką nad obiektami i przestrzeniami dziedzictwa narasta potrzeba identyfikacji wymiarów w jakich działania społeczne oddziałują na ten zasób. W artykule problem ten przeanalizowano w oparciu o zbiorowość organizacji pożytku publicznego działających na rzecz przestrzeni i obiektów dziedzictwa. W rezultacie uzyskano zestawienie wymiarów wpływu organizacji uwzględniające zarówno pryzmat adresatów działań (obiekty i przestrzenie dziedzictwa, ich sąsiedztwo, otoczenie społeczne i gospodarcze, władza publiczna i instytucje publiczne), beneficjentów działań innych niż ich bezpośredni adresaci oraz uwzględniając kryterium czasu oddziaływania (efekty natychmiastowe, odroczone, potencjalne). Badanie przeprowadzono metodą desk research, analizując literaturę naukową, opracowania eksperckie, a w zakresie studiów empirycznych - sprawozdania organizacji pożytku publicznego, zawartość ich stron internetowych, mediów społecznościowych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies