Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uwagi dotyczące wymiarowania mostów kablobetonowych według Eurokodów

Tytuł:
Uwagi dotyczące wymiarowania mostów kablobetonowych według Eurokodów
Autorzy:
Oleszek, Radosław
Piątek, Bartosz
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
kablobeton
mosty sprężone
nośność graniczna
poziom sprężenia
post-tensioned bridges
load bearing capacity
prestressing level
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Drogowe obiekty inżynierskie należy projektować zgodnie z systemem norm PN-EN od sierpnia 2019 roku, natomiast kolejowe od czerwca 2014 roku. Wraz z implementacją tych przepisów pojawiły się pytania i wątpliwości związane z wykorzystaniem ich w praktyce. W artykule przedstawiono niektóre problemy i niejasności wynikające z zapisów aktualnie obowiązujących norm europejskich do projektowania mostów kablobetonowych. Zwrócono uwagę na dwa kluczowe zagadnienia obliczeniowe dotyczące tych konstrukcji, takie jak wymiarowanie w zakresie liniowo-sprężystym w stanach granicznych użytkowalności SLS oraz sprawdzanie nośności granicznej w ULS (faza uplastycznienia przekroju). Zasygnalizowano problemy pojawiające się na każdym z wymienionych etapów obliczeń według norm PN-EN. Przedstawiono propozycję ich rozwiązania oraz możliwe uproszczenia toku obliczeń. Celem referatu jest także sprowokowanie środowiska projektantów mostowych do szerszej dyskusji dotyczącej omawianych zagadnień.
In Poland road bridges have to be designed according to Eurocodes since August 2019 and railway bridges since June 2014. Implementation of new design standards caused some questions and doubts about their using in practice. The paper presents problems and ambiguities identified by the authors and resulting from the rules of the currently applicable European standards for the design of post-tensioned concrete bridges. Two main aspects connected with calculations of these structures are considered in the paper: checking of elastic stresses in serviceability limit state as well as calculation of design value of flexural load bearing capacity in ultimate limit states. Problems on each step of these calculations according to Eurocodes have been signalized and some proposition of solving these problems and simplification of calculation process have been presented. The additional aim of this paper is provocation the community of bridge designers to a wider discussion on these issues.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies