Tytuł pozycji:
Implementacja sygnałów czujnika ciśnienia w cylindrze silnika wysokoprężnego do pokładowego systemu diagnostyczno-sterującego
Nowoczesny silnik posiada dużą liczbę podsystemów, które podlegają sterowaniu. Coraz bardziej istotne oprócz własności dynamicznych i ekonomicznych (zużycie paliwa) stają się własności ekologiczne oraz poprawa możliwości systemów diagnostyki pokładowej. Z tego względu w opracowaniu zaproponowano wykorzystanie sygnału czujnika ciśnienia w cylindrze do sterowania oraz pokładowego systemu diagnostycznego. W celu zmniejszenia liczby danych, które należy przygotować, zaproponowano ograniczenie ich zapisu do wybranych najważniejszych dla pracy silnika zakresów kąta obrotu wału korbowego. W publikacji zawarto informacje dotyczące podstawowych etapów cyfrowego przetwarzania sygnału z czujnika ciśnienia w cylindrze takie jak: konwersja sygnału na wartości fizyczne, kompensacja dryftu czujnika, wybrane metody filtracji uzyskanego sygnału, czy w końcu analizę przebiegu ciśnienia w cylindrze. W opracowaniu przedstawiono przykładowe przebiegi ciśnienia w cylindrze z uwzględnieniem opisanych etapów cyfrowego przetwarzania sygnału.
The state- of-the-art engine is equipped with high number of systems which are controlled. From year to year more important features are not only dynamical and economical indexes but also ecological too. At this reason in this paper implementation of in-cylinder pressure sensor signal to control and diagnostic systems is proposed. To reduce of data during selection data to crankshaft angle range corresponded with important for engine operation field. The publication included information about basic phases of digital signal processing of in-cylinder pressure signal such as: signal conversion to physical values, sensor drift compensation, chosen signal filtration methods up to the analysis of in-cylinder pressure course. In this paper chosen courses of in-cylinder pressure are presented with taking into consideration digital signal processing phases.