Tytuł pozycji:
Podstawowe problemy wykorzystania narzędzi cenowych w kształtowaniu efektywności rynku transportowego
We współczesnej gospodarce transport stanowi bardzo ważny obszar aktywności (np. jako rynek pracy, generator PKB), a także nośnik rozwojowy dla innych dziedzin gospodarowania (m.in. przemysłu, rolnictwa). Z tego względu dążenie do wzrostu efektywności jego działania jest kluczowym elementem dla wzrostu zarówno na poziomie krajowym, europejskim, jak i globalnym. Podstawowym pytaniem jest więc kierunek zmian, jaki należy obrać, aby tę efektywność poprawiać, a w efekcie uzyskać największe korzyści z działalności transportowej. Wreszcie konieczne byłoby określenie najlepszych narzędzi, które można byłoby wykorzystać do kształtowania systemu transportowego. Jednym z tych narzędzi, często wskazywanym jako potencjalnie przydatne, jest cena. W niniejszym artykule podjęto próbę przybliżenia niniejszego zagadnienia, wskazując na podstawowe problemy i pytania związane z wykorzystaniem ceny w procesie kształtowania efektywności rynku transportowego.
Transport constitutes one of the main area of contemporary economy, so efficient operation of transport is the basic element of the future development of economy and society. Similarly, transport could be regarded as a market. This market, unfortunately is not self-regulated. For that reason, the creation of proper transport policy is necessary. Because of complexity of transport with huge number of elements and inner or outer interrelation, the process of regulation is extremely difficult and not effective enough. Utilization of the proper methods and tools of regulation seems to be crucial. One of the tools are transport prices. The concept of internalization of external costs of transport is the best example of that activity. On the other hand, an important question concern the transport regulation process is the final effect, we would like to achieve. The efficiency of transport could be assessed on different levels (macro, micro, stakeholder, etc.) or different scopes (e.g. economic, social, environmental). At the same time, the creation of proper measures, obtaining a reliable data or indication of best practices is not easy. Utilization of pricing tools in transport is therefore very interesting but complicated issue. Identification of main obstacles, challenges and chances become a crucial question.