Tytuł pozycji:
Diagnostyczna weryfikacja wpływu lepkości oleju smarującego na pracę przekładni zębatej
W artykule przedstawiono zagadnienie wspomagania doboru optymalnej klasy lepkościowej oleju smarującego do walcowej przekładni zębatej poprzez zastosowanie analizy drganiowej. Dla pracującej w elektrociepłowni w układzie napędowym przenośnika taśmowego przekładni smarowanej olejem maszynowym o zbyt niskiej klasie lepkości (VG ISO 46) dokonano w wybranych punktach obudowy pomiaru drgań stwierdzając ich podwyższony poziom. Zaproponowano więc zastosowanie oleju przekładniowego o klasie lepkości VG 150, co jak wykazały wyniki badań spowodowało obniżenie amplitudy drgań (a zatem i hałasu) generowanych przez przekładnię oraz obniżenie ustalonej temperatury roboczej oleju o około 15%. Zaprezentowany w artykule praktyczny przykład dokumentuje możliwość zastosowania diagnostyki drganiowej jako metody wspomagania w procesie optymalizacji doboru oleju do smarowania przemysłowych przekładni zębatych.
The paper presents problem of supporting the selection of optimum viscosity grade lubricating oil to the cylindrical gear by using vibration analysis. For power plants operating in the conveyor belt drive system with machine oil lubricated gearbox with too low viscosity grade (ISO VG 46) were made at selected points casing vibration measurements by stating their elevated levels. Therefore proposed the use of gear oil viscosity grade VG 150, which as studies have shown reduced the amplitude (and therefore noise) generated by the transmission, and reduce the oil temperature is about 15%. Presented a practical example in the article documents the possibility of using vibration diagnosis as a method of support in the process of optimizing the selection of oil for the lubrication industrial toothed gears.