Tytuł pozycji:
Wpływ kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa na emisję tlenków azotu i zadymienie spalin silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego różnymi paliwami
Celem artykułu było określenie wpływu kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa na emisję tlenków azotu NOx i zadymienia spalin silnika AD3.152 UR zasilanego olejem napędowym Ekodiesel Ultra D, estrami metylowymi oleju rzepakowego FAME i ich mieszaninami o objętościowej zawartości estrów w mieszaninie: 20% (B20) i 30% (B30). Badania przeprowadzono na hamowni silnikowej. Podczas badań silnik pracował według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej i charakterystyk obciążeniowych. W przeprowadzonych badaniach wykazano, że zasilanie silnika estrami oleju rzepakowego powoduje zmniejszenie zadymienia spalin przy widocznym i często wyraźnym wzroście emisji tlenków azotu. Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła wykazać możliwość zmniejszenia emisji tlenków azotu poprzez zmianę kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa.
The paper discusses the effect of fuel injection advance angle on nitrogen oxides (NOx) emissions and exhaust-gas smokiness in AD3.152 UR engine fuelled by Ekodiesel Ultra D diesel oil (DO), rapeseed oil methyl esters (RME) and their blends B20 and B30, containing 20% and 30% biodiesel by volume, respectively. Investigations were conducted at the engine test stand. The engine operated in the external speed regime and load regime. The investigations demonstrated that engine fuelling by rapeseed oil methyl esters resulted in lowered exhaust gases smokiness, at the same time, increased emissions of nitrogen oxides were observable and, often, clearly seen. The experimental results analysis indicated the possibility of reducing nitrogen oxides emission by means of modifying fuel injection advance angle.