Tytuł pozycji:
Właściwości eksploatacyjne przepływomierzy powietrza wlotowego silników spalinowych pojazdów mechanicznych
Przedstawiono zadania i warunki pracy przepływomierzy powietrza wlotowego silników spalinowych pojazdów mechanicznych. Przeanalizowano rozwiązania konstrukcyjne przepływomierzy powietrza stosowanych w współczesnych samochodach osobowych. Omówiono zasadę działania przepływomierza powietrza typu HFM masowego z termoanemometrem warstwowym (z gorącą warstwą). Przeanalizowano podstawowe przyczyny występowania niesprawności przepływomierzy powietrza. Wykonano charakterystyki Uw = f(Qm) przepływomierza powietrza z elementem pomiarowym zanieczyszczonym olejem, pyłem oraz olejem i pyłem. Otrzymane wyniki porównano z charakterystykami przepływomierza sprawnego.
Tasks and working conditions of flow meter of inlet air of combustion engines of motor vehicles were presented. Construction solutions of air flow meters used in modern cars were analyzed. Principle of operation of air flow meter HFM type with layered thermoanemometer (hot layer) was discussed. Primary causes of failures of air flow meters were analyzed. Characteristics Uw = f (Qm) of air flow meter with measuring element contaminated with oil, dust and oil and dust were made. The results were compared with characteristics of efficient air flow meter.