Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Planowanie sprzedaży i operacji w łańcuchu dostaw

W artykule zaprezentowano pojęcie, miejsce i warianty planowania sprzedaży i operacji (SOP). Punkt wyjścia autorów stanowią wzajemne relacje logistyki i łańcuchów dostaw. Na tym tle prezentowane jest miejsce i rola planowania sprzedaży i operacji we współczesnej logistyce łańcuchów dostaw. W artykule autorzy skoncentrowali się na dwóch wariantach planowania SOP – planowaniu zstępującym i planowaniu wstępującym. W drugiej części pracy autorzy prezentują własne badania wpływu planowania sprzedaży i operacji na plan produkcji, rozpatrywany w wariancie wyrównawczym i dostosowawczym. Wnioskowanie oparto o eksperymenty symulacyjne dla założonych wariantów planowania. W ramach symulacji rozpatrzono aspekty, które dotychczas były pomijane w badaniach innych autorów (np. koszty utraconej sprzedaży). Wyniki badań prezentowane są przez pryzmat rentowności działalności operacyjnej, co także wnosi nowe spojrzenie na planowanie SOP, rozpatrywane dotychczas jedynie na płaszczyźnie kosztowej. Artykuł powinien zainteresować teoretyków i praktyków zajmujących się planowaniem sprzedaży i operacji w kontekście efektywności działalności logistycznej.
This paper presents the concept, location and variants Sales & Operations Planning (S&OP). Mutual relations of logistics and supply chains were base of the paper. Against this background, the authors present the place and role of Sales and Operations Planning in modern logistics supply chains. In the paper, authors focused on two variants SOP planning – top-down planning and bottom-up planning. In the second part of the paper the authors present their own study on the impact of Sales and Operations Planning for production plan in two variants: balanced and adaptive. The inference was based on simulation experiments for the assumed scheduling options. As part of the simulation examined aspects that have been overlooked in studies of other authors (e.g. costs of lost sales). Research results are presented through the prism of operating profitability, which also brings a new look at planning SOP, so far only considered with the level of cost. The article should be interested theoreticians and practitioners in the field of Sales and Operations Planning in the context of the efficiency of logistics operations.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies