Tytuł pozycji:
Ocena stanu technicznego węzła łożyskowego obciążonego i nieobciążonego prowadzona w oparciu o analizę sygnałów drganiowych
Łożyska toczne znajdują coraz szersze zastosowanie w technice motoryzacyjnej, wynika to z ciągłej modyfikacji konstrukcji współczesnych pojazdów samochodowych. Węzły łożyskowe wyposażone w łożyska toczne mają często zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz niezawodność eksploatacji środków transportowych jakimi są pojazdy samochodowe. Przyczyny uszkodzeń łożysk tocznych mogą być różne. Są związane z naturalnym zużyciem eksploatacyjnym jak i niewłaściwą eksploatacją pojazdu oraz obsługą. W artykule przedstawiono propozycję diagnozowania węzła łożyskowego pojazdu osobowego wyposażonego w łożysko toczne dwurzędowe kulowe. Przedstawiona metoda oparta jest o analizę rejestrowanych sygnałów drganiowych rejestrowanych w okolicach badanego węzła łożyskowego. Badania przeprowadzono dla łożyska obciążonego oraz bez obciążenia.
Bearings are increasingly used in automotive engineering, this is due to continual modification of the structure of modern vehicles. Bearing nodes equipped with roller bearings often have a major impact on road safety and operational reliability of vehicles which are motor vehicles. Causes of damage to rolling bearings can be different. They are tied to natural wear and tear as well as improper operation and maintenance of the vehicle. The article presents a proposal to diagnose the bearing passenger vehicle equipped with a double-row spherical roller bearing. The presented method is based on the analysis of the recorded vibration signals of the bearing under test. The tests were performed for the bearing load and no load.