Tytuł pozycji:
Badanie przydatności teorii grafów w budowie regionów dla sieci dróg kołowych
Aby przeprowadzić proces automatycznej generalizacji kartograficznej obiektów liniowych sieciowych (sieć dróg kołowych), należy stworzyć jednoznaczną hierarchię obiektów w zbiorze. Autor podejmuje problem budowy regionów niezbędnych do przeprowadzenia jednoznacznej hierarchii sieci drogowej. W tym celu w oparciu o minimalną liczbę atrybutów został utworzony model matematyczny opisujący sieć dróg kołowych. Model ten uwzględnia założenia Formalnej Struktury Danych (FDS) zdefiniowanej przez Molenaara. Autor, stosując izomorfizm położenia do reprezentacji sieci dróg kołowych w przestrzeni grafów, określa niezbędne warunki, jakie muszą zostać spełnione przy budowie regionów. Ich budowa odbywa się na podstawie własności teorii grafów z zachowaniem relacji pomiędzy obiektami. Wnioski wyciągnięte z badań pozwalają stwierdzić, że możliwe jest tworzenie regionów w sposób automatyczny z wykorzystaniem teorii grafów
To carry out the process of automatic cartographic generalisation of linear objects of the network (the network of roads) - an unambiguous hierarchy of objects in the set should be created. The author deals with the problem of building regions necessary to make an unambiguous hierarchy of the road network. For this purpose, based on minimal number of attributes, a mathematical model describing the network of roads was constructed. This model regards the assumptions of the Formal Data Structure (FDS), defined by Molenaar. The author, applying the isomorphism of situation for the representation of the network of roads in the space of graphs, defines necessary conditions that should be fulfilled while building regions. Their construction is held based on the property of graph theory, preserving relations between the objects. The conclusions drawn from the investigations allow to state that it is possible to create regions in an automatic way, using graph theory