Tytuł pozycji:
Temperatura równoważna nawierzchni asfaltowej ze względu na deformacje trwałe w polskich warunkach klimatycznych
Temperatura równoważna jest temperaturą badania deformacji nawierzchni w warunkach laboratoryjnych, w której uszkodzenie byłoby równe uszkodzeniu podczas rzeczywistej eksploatacji nawierzchni. W ramach prac Instytutu Badawczego Dróg i Mostów adaptowano metodę wyznaczania temperatury równoważnej z amerykańskiego programu SHRP do warunków polskich. Metodę zastosowano do różnych rodzajów konstrukcji nawierzchni, w różnych warunkach klimatycznych. W wyniku badań ustalono, że temperatura równoważna warstwy ścieralnej wynosi 52,3 C a całej konstrukcji nawierzchni asfaltowej 31,8-45,8 C z odchyleniem standardowym 1,23 C.
Equivalent temperature is the temperature of the pavement deformation test in laboratory when the deformation would be the same as during real pavement operation. The method of determination of the equivalent temperature in American SHRP programme has been adapted to the Polish conditions by Road and Bridge Research Institute. The method has been used for various pavement structures in different climatic conditions. The results of the test have shown that the equivalent temperature for wearing course is 52.3 C and for the whole asphalt pavement structure 31.8 - 45.8 C with standard error 1.23 C.