Tytuł pozycji:
Influences of biocomponents (RME) on emissions of a Diesel engine with SCR
SCR (selective catalytic reduction) is regarded as the most efficient deNO[x] - system. In combination with a Diesel particle filter (DPF) it represents a very important step towards zero emission Diesel fleet. The present paper informs about the results obtained with SCR and with blend fuels containing different share of RME (B7, B20, B30 and B100). The investigations were performed according to the procedures of the international network project VERTdePN. Also a combined system (DPF + SCR) was included in the investigations. Beside the legally limited exhaust emission components some non-legislated like NO2, N2O, NH3 and nanoparticles were measured at stationary and dynamic engine operation.
SCR (selective catalytic reduction - selektywna redukcja katalityczna) uznana jest za najskuteczniejszy system ograniczania emisji NO[x]. W połączeniu z filtrem cząstek stałych (DPF), układ stanowi istotny krok w kierunku osiągnięcia zerowej emisji pojazdów z silnikami Diesla. Artykuł prezentuje wyniki badań uzyskane przy zastosowaniu układu SCR i paliw zawierających różny udział RME (B7, B20, B30 i B100). Badania prowadzone były zgodnie z międzynarodowymi procedurami VERTdePN, przy czym obejmowały również system stanowiący połączenie DPF + SCR. W ustalonych i nieustalonych warunkach pracy silnika brano po uwagę zarówno limitowane składniki spalin, jak również niektóre nienormowane, jak NO2, N2O, NH3 i nanocząstki.