Tytuł pozycji:
The role of the interdisciplinary research projects in environmental education
Environmental (ecological) education has got an international scope, proved in records from conferences devoted to this subject. Among international motions in favour of environment education, pupils' interdisciplinary research projects (programmes) are worth to be noticed. These projects employ the methods used in scientific research regarding the environment. Very often, there are research teams consisting of pupils, teachers and research workers. Polish young people take part (or took part) in international research projects like GREEN (Global Rivers Environmental Education Network), GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment), Air Pollution Project Europe and Coastwatch Europe. Review of selected interdisciplinary research projects has been conducted and special attention has been paid to its significance in the implementation of en environmental education.
Edukacja środowiskowa (ekologiczna) ma wymiar międzynarodowy, co znalazło swoje odzwierciedlenie w dokumentach z konferencji poświęconych tej tematyce. Wśród międzynarodowych inicjatyw na rzecz edukacji ekologicznej na uwagę zasługują interdyscyplinarne projekty (programy) badawcze uczniów. Wykorzystują one metody stosowane w badaniach naukowych dotyczących środowiska. Często tworzone są zespoły badawcze złożone z uczniów, nauczycieli i pracowników wyższych uczelni. Młodzież w Polsce uczestniczy (bądź uczestniczyła) w międzynarodowych programach badawczych, z których najbardziej znane to: GREEN (Global Rivers Environmental Education Network), GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment), Air Pollution Project Europe i Coastwatch Europe. W pracy dokonano przeglądu wybranych interdyscyplinarnych projektów badawczych oraz zwrócono uwagę na ich znaczenie w realizacji edukacji ekologicznej.