Tytuł pozycji:
Wykorzystanie ciepła odpadowego okrętowych silników dwupaliwowych
W artykule przeprowadzono analizę efektywności wykorzystania ciepła odpadowego dwóch źródeł o najwyższym potencjale energetycznym silników zasilanych paliwem płynnym i gazowym: spalin i powietrza doładowującego. Rozpatrzono wykorzystanie tej energii do zwiększenia wydajności kotła utylizacyjnego do produkcji strumieni ciepła i energii elektrycznej. Uwzględniono specyfikę zróżnicowania parametrów pracy silników o zapłonie samoczynnym zasila-nych paliwem płynnym i gazowym. Przedstawiono wyniki przykładowych obliczeń wybranej konfiguracji systemu energetycznego.
This article presents an analysis of effectiveness of utilization of waste energy from two sources with the highest power potential from engines run on liquid and gas fuel, i.e. the exhaust and the charge air. Utilization of this energy has been discussed with a view to increasing the efficiency of a utilization boiler for production of heat and electrical energy fluxes. Specifics of differences in operational parameters of self-ignition engines run on gas fuel has been taken into account. Example results of calculations for a chosen power system configuration have been presented.