Tytuł pozycji:
Analiza teoretyczna wpływu poprzecznych ruchów tłoka na ilościowe zużycie oleju smarującego silnika spalinowego (Część I)
W artykule przedstawiono podstawy teoretyczne służące do rozwiązania problemu nadmiernego ilościowego zużycia oleju smarującego przez silnik spalinowy. Za główną przyczynę tego zużycia uznano tzw. ruchy poprzeczne tłoka, związane z jego wahaniami wokół osi sworznia tłokowego. Ruchy te wynikają z koniecznego luzu tłoka w tulei cylindrowej, jednak w skrajnie niekorzystnym przypadku mogą - wraz z innymi pomniejszymi czynnikami - prowadzić do zgarniania oleju do komory spalania, co objawia się wzmożonym jego ubytkiem.
The paper presents theoretical fundamentals that might help to solve a problem of lubricating oil excess consumption in an internal combustion engine. So called piston secondary motion resulting from the necessary piston clearance in a bore and piston's oscillations around crank pin axis seems to be the major cause of this consumption. In an extremely unfavorable conditions the piston secondary motion - together with some minor factors - can lead to the oil scrapping towards the combustion chamber, what results in the oil excess consumption.