Tytuł pozycji:
Badania wpływu zmiany nośności obudowy chodnikowej na zmianę wartości składowych stanu naprężenia podczas tąpnięcia z ociosów do chodnika.
Zagadnienie wpływu obudowy chodnikowej na zmianę wartości składowych stanu naprężenia podczas tąpnięcia nie było dotychczas badane ani analitycznie ani doświadczalnie. W Instytucie Mechanizacji Górnictwa Politechniki Śląskiej zostały przeprowadzone badania stanowiskowo-modelowe mające na celu określenie wpływu nośności obudowy chodnikowej na zagrożenie tąpaniami z ociosów chodnika. Badania przeprowadzono dla sześciu modeli węglowych i dla trzech różnych nośności obudowy. Na podstawie przeprowadzonych badań określono zależności pomiędzy składowymi stanu naprężenia w górotworze podczas tąpań z ociosów do chodnika a nośnością obudowy chodnikowej. Wyniki tych badań w sposób jednoznaczny dowodzą, że istnieje zależność pomiędzy nośnością zastosowanej obudowy chodnikowej a składowymi stanu naprężenia w górotworze, przy których dochodzi do tąpnięcia. W niniejszym opracowaniu zostały przedstawione wyniki tych badań oraz wnioski mające na celu ograniczenie zagrożenia tąpaniami z ociosów do chodnika.
The problem involving the influence of heading timbering on crump hazards has not been so far subjected to detailed analysis, either analytical or experimental. Stand-and-model investigation studies were carried out in the Institute of Mining Engineering, aiming to define the influence of the load capacity of heading timbering on crump hazards from side walls. The tests were carried out for six coal models and three different load capacities of the timbering. Basing on the carried out tests, the relationship was determined between the components of stress state in rockmass during crumps from side walls to heading and the load capacity of heading timbering. The results of the carried out investigation studies explicitly prove that there is a relationship between the load capacity of the applied heading timbering and the value of stress components in rockmass at which the crumps are taking place. The present elaboration presents the results of the said investigation studies as well as conclusions aiming to reduce crump hazards from side walls to the heading.