Tytuł pozycji:
Highway engineering risk assessment
Each year, there are more than 2000 road deaths on Poland's national roads, which represents more than 37% of all road fatalities in Poland even though national roads only make up some 5% of all roads. This is why better safety can no longer be achieved through point specific schemes; what is required is a thorough assessment of what needs to be done to improve the safety of these roads. One of the tools for selecting road sections, offering the strongest potential for saving lives of road users, is risk assessment. The paper gives a general risk profile, examples of risk assessment as used in highway engineering and a general overview of risk assessment methods on Poland's national road network.
Na drogach krajowych w Polsce ginie rocznie ponad 2000 osób w wypadkach drogowych. Stanowi to ponad 37% ogółu ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w kraju, mimo że drogi krajowe stanowią ok. 5% długości wszystkich dróg. Zatem do prowadzenia działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa na tych drogach nie wystarczą już działania punktowe, ale muszą być podjęte działania zmierzające do systematycznego dostosowania poszczególnych odcinków dróg do standardów bezpieczeństwa. Jednym z narzędzi pomocnych do wyboru odcinków dróg o największym potencjale możliwych do uratowania od śmierci uczestników ruchu drogowego jest wykorzystanie metody oceny ryzyka. W referacie przedstawiono ogólną charakterystykę ryzyka, przykłady zastosowań oceny ryzyka w inżynierii drogowej oraz ogólną koncepcję metody oceny ryzyka na sieci dróg krajowych w Polsce.