Tytuł pozycji:
Quality of information about radar tracked and AIS reported vessel in VTS centre
The paper describes selective results of tests performed in the area of the Gulf of Gdansk with the effect to compare information accuracy about position, heading and course over ground (COG) and speed over ground (SOG) of a tracked vessel equipped with gyrocompass, Automatic Identification System (AIS) and DGPS receiver, accessible on the ship and in the VTS centres with AIS shore base station and different shore based radar tracking systems. During the experiment one Real Time Kinematic (RTK) GPS and three DGPS receivers were installed on board the survey vessel and used as reference system. Presented results show advantages and disadvantages for the VTS purposes of the AIS application in comparison with the shore-based radar tracking system.
Referat opisuje wyniki badań przeprowadzonych w Zatoce Gdańskiej celem porównania dokładności informacji o kursie, pozycji, kącie drogi nad dnem (COG) i prędkości nad dnem (SOG) śledzonego statku wyposażonego w żyrokompas, system automatycznej identyfikacji (AIS) i odbiornik GPS, dostępnej na statku i w centrum VTS z bazową stacją brzegową AIS i różnymi radarowymi brzegowymi systemami śledzącymi. W czasie eksperymentu jeden odbiornik RTK GPS i trzy DGPS były zainstalowane na badanym statku i stosowane jako system odniesienia. Przedstawione wyniki pokazują wady i zalety stosowania do celów VTS AIS w porównaniu z radarowymi brzegowymi systemami śledzącymi.