Tytuł pozycji:
A proposal for safety standars of Ro-Ro ships bow visor securing devices based on ultimate strength concept
International Association of Classification Societies (lACS) unified requirements concerning strength of passenger ro-ro ship bow visor securing and supporting devices are based on linear - elastic model of the structure and apply traditional strength criterion where bending, shear and equivalent stresses, can not exceed the given allowable values. A drawback of such a traditional criterion is that gaps always existing between the supporting and securing devices make it impossible to determine real values of the reaction forces. In the paper a proposal to amend the lACS standard by a criterion based on ultimate strength concept applied to strength of the securing and supporting devices is presented. Such a criterion would result in similar level of safety margin of the securing devices - independently on their arrangement. Numerical examples included show applying of the proposed criterion for two ships.
Ujednolicone wymagania międzynarodowego zrzeszenia towarzystw klasyfikacyjnych (IACS) dotyczące wytrzymałości zamocowań do kadłuba statku dziobowych wrót przyłbicowych na pasażerskich statkach typu Ro-Ro bazują na liniowo-sprężystym modelu konstrukcji. Stosowane są tam tradycyjne kryteria wytrzymałościowe, gdzie naprężenia normalne i styczne od zginania oraz naprężenia zredukowane nie powinny pzyjmować wartości większych od dopuszczalnych. Wada takiego tradycyjnego kryterium polega na tym, że wskutek zawsze instniejących luzów w zamocowaniach przyłbic dziobowych do kadłuba statku nie można obliczyć rzeczywistych wartości występujących tam sił reakcji. W artykule przedstawiono propozycję uzupełniania standardu IACS przez kryterium wytrzymałości bazujące na koncepcji nośności granicznej. Kryterium takie pozwoliłoby uzyskać zbliżone wartości zapasu bezpieczeństwa zamocowań - niezależnie od ich rozmieszczenia. Podano wyniki obliczeń numerycznych ilustrujące zastosowanie proponowanego kryterium do dwóch konkretnych statków.