Tytuł pozycji:
Wpływ wielowarstwowych powłok malarskich i składu chemicznego spoiw na naprężeniowe pękanie korozyjne złączy spawanych stopu AlZn5Mg2CrZr
W artykule przedstawiono wyniki badań odporności na korozję naprężeniową spawanych nowego stopu AIZn5Mg2CrZr przeznaczonego na wysokoobciążone spawane konstrukcje okrętowe, których powierzchnie pokryte były warstwowymi powłokami farb ochronnych. Badania te pozwoliły określić, z dwóch zastosowanych zestawów farb ochronnych wykaże skuteczniejszą ochronę badanych złączy spawanych przed złożonym korozyjnym działaniem wody, atmosfery morskiej i obciążenia rozciągającego. Odporność na korozję naprężeniową określono poprzez spadek własności mechanicznych próbek poddanych ekspozycji korozyjno-naprężeniowej, do własności mechanicznych próbek nie narażonych na takie oddziaływanie. Celowo do badań przyjęto złącza spawane, które są najsłabszym konstrukcyjnym i najbardziej podatnym na korozję w wodzie i w atmosferze morskiej.
The paper presents the results of investigations of stress-related corrosion resistance of joints welded with a new alloy AIZn5Mg2CrZr designed for heavyloaded welded ship structures, whose surfaces were covered by multi-layer paint coats. The investigations made it possible to determine which of the two sets of the protecting paints used would prove more effective in protecting the welded joints under investigation against complex corrosion-producing activity by water, sea environment, and stretching load. The resistance to stress-related corrosion was determined based on lowering mechanical properties of the samples exposed to stress related corrosion in relation to the mechanical properties of the samples not exposed to such activity. The welded joints which are the weakest construction link and most susceptible to corrosion in water and sea environment were selected for purpose in these investigations.