Tytuł pozycji:
Ocena skuteczności filtra cząstek stałych CRT w statycznych i dynamicznych warunkach pracy silnika
Emisja cząstek stałych z silników spalinowych jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń środowiska w centrach miejskich. Skutecznym sposobem zmniejszenia emisji cząstek stałych z silników o zapłonie samoczynnym jest stosowanie filtrów cząstek stałych. W pracy przedstawiono wyniki badań silnika o zapłonie samoczynnym 6CT107 produkcji Andoria Mot z filtrem CRT firmy Eminox Ltd. Badania przeprowadzono w Instytucie Transportu Samochodowego - wykonywano testy statyczne i dynamiczne. Przeprowadzone badania filtru CRT w testach dynamicznych są pierwszymi wykonanymi tego typu badaniami w Polsce. Również po raz pierwszy wykonano badania silnika w amerykańskim teście dynamicznym HDDTT. W wyniku przeprowadzonych badań uzyskano bardzo duże zmniejszenie emisji cząstek stałych: o (80 ÷ 90)% w testach dynamicznych HDDTT i ETC, do 70% w teście HDDTT z rozruchem zimnego silnika oraz ponad 90% w teście statycznym ESC. Nastąpiło znaczne zmniejszenie emisji tlenku węgla i węglowodorów rzędu (70 ÷ 90)%. Stwierdzono nieznaczny wpływ zastosowania filtru CRT na emisję tlenków azotu i zużycie paliwa. Użyciu filtra CRT towarzyszyło niewielkie przeciwciśnienie wylotu w testach - średnio rzędu 3 kPa oraz niewielki przyrost temperatury za CRT - średnio rzędu kilkunastu stopni Celsjusza.
Particulate matter emission from the internal combustion engines is one of the most serious dangers to the environment within urban centres. The effective method to reduce particulate matter emission from the self ignition engines is the use of particulate matter filters. The study presents the tests results of 6CT107 Andoria Mot self ignition engine, equipped with CRT filter by Eminox Ltd. The tests have been carried out at Motor Transport Institute and static as well as dynamic tests were carried out. Dynamic CRT filter tests were the first ones of this type carried out in Poland. Also for the first time the American engine HDDTT dynamic tests have been conducted. The result showed most significant particulate matter emission reduction - by (80 ÷ 90)% in HDDTT and ETC dynamic tests, up to 70% in the HDDTT test with engine cold start as well as over 90% in the static ESC test. It resulted also in vast reduction in carbon monoxide and hydrocarbons emission, by (70 ÷ 90)%. Insignificant influence of the CRT filter use was observed on nitrogen oxides emission and fuel consumption. Use of CRT filter was accompanied by small exhaust counter pressure during tests - on average 3 kPa as well as small increase in temperature behind CRT - averaging between 10 and 20 deg. Centigrade.