Tytuł pozycji:
Kształtowanie szablowe przy stopie łopatek kierowniczych w stopniu wylotowym turbiny dużej mocy
Niniejsza praca stanowi studium numeryczne konstrukcji stopnia wylotowego turbiny dużej mocy z kształtowaniem szablowym łopatek kierowniczych u stopy. Obliczenia wykonano przy pomocy programu FlowER - solwera przepływu gazu przez maszyny wirnikowe w modelu 3D RANS. Przedstawiono korzyści wynikające z zastosowania kształtowania szablowego u stopy dla pracy stopni części niskoprężnej turbin, którymi są, przede wszystkim, zmiana rozkładu reakcyjności przy stopie wraz z odciążeniem łopatki kierowniczej i dociążeniem łopatki wirnikowej. Otrzymane zyski sprawności zalezą od natężenia przepływu i są największe dla niskich obciążeń
The paper is a numerical study of the LP exit stage of a large-power turbine with stator blade compound lean at root. The computations are carried out with the help of a 3D RANS-based turbomachinery code FlowER. It is found that the application of compound lean at the root of stator blades can be advantageous for LP turbines, mainly by increasing reaction at the root, that is unloading the overloaded stator blade and reloading the underloaded rotor blade at the root. The CFD-predicted efficiency gains depend on the flow regime, and are the largest for low loads