Tytuł pozycji:
Analiza obrotu torsu dziecka na fotelu podczas czołowego uderzenia autobusu w przeszkodę
Obecnie stosowany system pasów bezpieczeństwa do foteli autobusowych nie jest dostosowany do cech antropometrycznych dzieci i z tego powodu jest za mało skuteczny w ich ochronie wypadkowej. W referacie przedstawiono wyniki badań zderzeniowych, których rezultaty pokazują wpływ zmiany położenia górnego punktu mocowania trzypunktowego pasa bezpieczeństwa na odcinku barkowo-ramieniowym do fotela autobusu na kinematykę torsu dziecka. Szczególną uwagę zwrócono na proces obrotu torsu dziecka, który wynika z niesymetrycznego działania sił bezwładności (względem odcinka barkowo-ramieniowego pasa) podczas wypadku drogowego. Proces obracania się torsu analizowano na podstawie trajektorii ruchu wybranych punktów barku i torsu manekina.
Currently used system of safety belt in a coach is not adapted to anthropometric features of the child’s body and for this reason does not protect it effectively in an accident. The results of the crash tests, presents in the paper, show the influence of the change in three-point safety belt’s anchorages position for the shoulder and arm part in a coach seat on the kinematics of the child’s torso. Special attention was paid to the process of torso’s rotation which is very important for the kinematics of the child’s body in an accident. The process of rotation torso results from asymmetrical forces of inertia having impact on shoulder and arm part of the safety belt during a road accident. Trajectory of the selected points of dummy’s shoulder and torso was used to analyzed the process of torso’s rotation.