Tytuł pozycji:
Nowy kształt belek suwnic podwieszanych w halach stalowych
W artykule zaprezentowano nowy typ przekroju belek suwnic podwieszanych. Wykonano analizy porównawcze nowego przekroju z klasycznymi przekrojami stosowanymi dotychczas. Sprawdzano belki, których powierzchnie przekroju poprzecznego, a w konsekwencji ciężar, były bardzo podobne. Jako główne kryterium oceny efektywności przekrojów przyjęto maksymalne deformacje oraz momenty krytyczne zwichrzenia. Nowy przekrój, który charakteryzuje się tym, że przy pasie ściskanym ma 2 skrzynki rozdzielone środnikiem, okazał się najbardziej odporny na globalną utratę stateczności i najmniej się deformował. W artykule zamieszono także analizę porównawczą hal stalowych wyposażonych w lekkie suwnice podwieszane lub natorowe o tym samym udźwigu. Analiza wykazała, że przy dużym rozstawie układów poprzecznych korzystniejsze jest zastosowanie suwnicy podwieszanej. Celem artykułu jest przekonanie projektantów do stosowania nowego typu przekroju dla belek suwnic podwieszanych.
This paper presents a new type of cross-section for overhead crane beams. A comparative analysis of the new cross-section was carried out with the classical cross-sections used to date. Beams whose cross-sectional areas and consequently weights were very similar were tested. Maximum deformations and critical moments of lateral torsional buckling were used as the main criteria for evaluating the effectiveness of the cross-sections. The new cross-section, which is characterised by having 2 boxes separated by a web at the compression flange, proved to be the most resistant to global loss of stability and deformed the least. The paper also includes a comparative analysis of steel halls equipped with light overhead cranes or tracked cranes of the same capacity. The analysis showed that with a large spacing between the transverse systems, the use of an overhead crane is more advantageous. The aim of the article is to convince designers to use the new section type for suspension crane beams.