Tytuł pozycji:
Koncepcja i wybrane aspekty badań wagonu kolejowego do przewozu naczep samochodów ciężarowych
Wagon specjalny może być zastosowany do transportu kolejowego naczep i pojazdów. Konstrukcja taka może być użyta do transportu pojazdów o masie 36 ton i wysokości 4m z zachowaniem skrajni GB1. Niska platforma podwozia umożliwia szybki i wygodny załadunek i rozładunek pojazdów (bez urządzeń dźwigowych). Omówiono metodykę badań numerycznych, modele MES używane w testach, analizach weryfikacyjnych oraz w badaniach symulacyjnych wagonu. Otrzymane wyniki mogą być wykorzystane w pracach badawczo-rozwojowych w zakresie projektowania i modernizacji takich konstrukcji w aspekcie przedłużenia ich resursu.
The special wagon can be used for railway transporting of semitrailers and vehicles. Such structure can be used for transporting high vehicles, up to 4m height and with weight up to 36 tons, on low gauges, such as GB1 gauge. A prototype model of a wagon with a low rotating floor for combined transport was designed at the Department of Mechanics and Applied Computer Science, Military University of Technology in Warsaw. The designed wagon allows easy and fast independent loading and then, transportation and independent unloading of semitrailers of truck type vehicles without investing in development of spare infrastructure, such as a platform. The construction may be also utilized for transport of various types of vehicles, such as tractors, trucks, trailers, containers, heavy equipment. The paper presents constructional modifications which were carried out in respect to the original model of the construction. The numerical investigation methodology and various FE models used in tests, verification and simulation studies of the wagon with the low rotatable platform and the obtained results can be used in development work in the area of special wagon design and modernization in the aspect of the service live extension.