Tytuł pozycji:
Orientacja w ruchu drogowym jako aspekt wpływający na bezpieczeństwo ruchu drogowego
Orientacja w ruchu drogowym stanowi jeden z kluczowych elementów decydujących o bezpieczeństwie na drodze. To właśnie orientacja kierowcy decyduje o momencie podejmowania manewrów, w tym manewrów awaryjnych. Obecnie dostępnych jest kilka różnych testów i urządzeń służących do badania tej istotnej cechy kierowców. Pozwalają one też mierzyć różne aspekty orientacji, związane np. z szybkością percepcji. W celu zbadania zależności między tymi aspektami przeprowadzono w Instytucie Transportu Samochodowego badania w których wykorzystane zostały: test orientacji w ruchu drogowym będący częścią Wiedeńskiego Systemu Testów (WST), kwestionariusz Driver Behavior Questionnaire (DBQ) służący ocenie błędów popełnianych przez kierowców, oraz wyniki eksperymentów przeprowadzonych w wysokiej klasy symulatorze pojazdu osobowego AS-1200. Badanie podzielono na etapy. Pierwszym krokiem było wypełnienie kwestionariusza DBQ, następnie wykonanie testu orientacji w ruchu drogowym. Kolejnym krokiem był przejazd na symulatorze jazdy specjalnie zaprogramowanego scenariusza, po którym uczestnik wypełniał ankietę dotyczącą pokonanego odcinka drogi. Wykonane zostały dwie analizy porównawcze. Pierwsza dotycząca korelacji zachowania deklarowanego przez kierowców a ich rzeczywistego zachowania w środowisku symulatora jazdy. Druga miała na celu wskazanie korelacji między wynikami testu orientacji w ruchu drogowym a wynikami otrzymanymi z przejazdu w symulatorze jazdy. W artykule opisane zostały wykorzystane urządzenia, testy i kwestionariusze, metody badawcze a także zaprezentowano wnioski z przeprowadzonych analiz porównawczych.
Paper discussed the impact of drivers perception on road traffic safety. A pilot research with the use of DBQ Questionnaire, Wienna Test System and a high-class driving simulator was made. In summary the observed trends and correlations were presented. A good perception is considered to be one of the most important feature of a driver. It significantly influence all actions undertaken on the road. In order to investigate relations between drivers perception and his or her behaviour, Motor Transport Institute conducted a pilot research with the use of Wienna Test System, Driver Behaviour Questionnaire and driving simmulator. The research was divided into stages. The first one was to fulfill a DBQ Questionnaire. Then participants were asked to do a test on road perception from Wienna Test System. The last stage was to drive a driving simmulator and do some special scenarios. Two comparative analysis were made. The first on correlation between behaviour declared in questionnaire and the behaviour observed in driving simmulator. The second was to find relationship between traffic perception test and results during simmulation. All the used tools, tests and questionnaires used, research methodology were described. The last part of this article includes relations and trends which were found during this pilot research.