Tytuł pozycji:
Badanie zasobnika hybrydowego w dynamicznych stanach obciążenia
W artykule przedstawiono model układu oraz zasadę sterowania hybrydowym zasobnikiem energii elektrycznej (HESS ang.-hybrid energy storage system) z dowolną liczbą przyłączonych zasobników. Metoda ta pozwala płynnie sterować przepływem energii z zasobnika do obciążenia i odwrotnie oraz pomiędzy zasobnikami w systemie. Do badań wybrano układ z trzema zasobnikami: superkondensatorem, akumulatorem litowo-jonowym i akumulatorem kwasowo-ołowiowym. Zaimplementowano modele dynamiczne każdego z zasobników oraz wykonano badania symulacyjne w charakterystycznych stanach obciążenia pojazdu: maksymalnym obciążeniu HESS, maksymalnym obciążeniu przy wyładowaniu superkondensatora, ładowaniu superkondensatora z pozostałych zasobników i hamowaniu odzyskowym. Przyjęta metoda sterowania pozwala na płynną regulację przepływu energii i utrzymanie stałego, stabilnego napięcia na linii DC w każdym z badanych stanów obciążenia.
The paper presents a model of the system and the control method for hybrid electrical energy storage system (HESS) consisting of any number of storage devices. This method allows smoothly control the flow of energy from the reservoir to the load, vice versa, and between storage tanks in the system. The system with three storage devices was selected: supercapacitor, lithium-ion and lead-acid battery. Dynamic models of each of the energy tanks was prepared and simulation studies were performed in the typical load conditions of the vehicle: HESS maximum load, maximum load at the discharge of the supercapacitor, charging the supercapacitor with other storages and regenerative braking. The control method gives continuous adjustment of the flow of energy and maintain a constant, stable voltage on the DC line in each of the studied states of load.