Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A comparison of lexical access in teenagers’ spontaneous speech and recitation of poetry

Tytuł:
A comparison of lexical access in teenagers’ spontaneous speech and recitation of poetry
Porównanie dostępu leksykalnego w spontanicznej mowie nastolatków i w recytacji wierszy
Autorzy:
Laczkó Mária
Data publikacji:
2018
Tematy:
mental lexicon
lexical access
incorrect lexemes
spontaneous speech
poem learnt by heart
leksykon mentalny
dostęp leksykalny
niepoprawny leksem
spontaniczna mowa
wiersz uczony na pamięć
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In spontaneous speech the problem of lexical access can occur as the use of incorrect lexemes. The various types of incorrect lexemes can be based on semantic and phonetic similarity, caused by grammatical reasons, mixed idioms or compression report. They can also occur in telling the poems learnt by heart. The incorrect lexemes occurring in these situations have common elements and differences, but the question is to what extent. A series of experiments was carried out with the participation of secondary-school children. Their improved and unimproved incorrect words selected from their spontaneous speech patterns, and their poems learnt by heart were analysed in quantitative and qualitative terms (frequency, types, word orders) both by Praat program and by statistics. The results have confirmed the preliminary assumption and they can offer new input into serving teenagers whose development of typical language mental lexicons may serve for comparison testing of atypical language development.

W mowie spontanicznej problem dostępu leksykalnego może wystąpić w formie użycia niewłaściwych leksemów. Różne ich typy mogą być związane z podobieństwem semantycznym i fonetycznym, spowodowanym względami gramatycznymi, pomieszaniem idiomów lub zjawiskiem kompresji. Mogą również wystąpić w recytowaniu wierszy uczonych na pamięć. Niepoprawne leksemy występujące w tych sytuacjach mają wspólne elementy i różnice, ale pytanie brzmi, w jakim stopniu one występują. Przeprowadzono serię eksperymentów z udziałem uczniów szkół średnich. Poprawiane i niepoprawiane błędne słowa wybrane z ich spontanicznych wzorców mowy i ich wyuczonych na pamięć wierszy analizowano pod względem ilościowym i jakościowym (częstotliwość, rodzaje, szyk) z użyciem programu Praat i narzędzi statystycznych. Wyniki badania potwierdziły nasze wstępne założenia i mogą wnieść nowy wkład w pomaganie nastolatkom, a także użycie badań typowego rozwoju mentalnego leksykonu w badaniach z nietypowego rozwoju języka.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies