Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dystans społeczny wobec Innych: analiza postaw młodzieży wobec wybranych grup narodowo-etnicznych

Tytuł:
Dystans społeczny wobec Innych: analiza postaw młodzieży wobec wybranych grup narodowo-etnicznych
Social distance between adolescents and Others: Analysis of adolescents’ attitudes toward selected ethnic groups
Autorzy:
Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Tematy:
dystans społeczny
uprzedzenia
postawy
wychowanie
relacje społeczne
social distance
prejudice
attitudes
education
social relationships
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono wyniki badań nad zróżnicowaniem postaw młodzieży wobec wybranych grup narodowo-etnicznych. Badania zostały przeprowadzone na próbie 690 uczniów (w tym 378 dziewcząt i 312 chłopców) w wieku 14–19 lat. Do diagnozy stosunku nastolatków wobec „obcych” użyto zmodyfikowanej wersji Skali Dystansu Społecznego Bogardusa. W zakresie deklarowanych postaw wobec „innych” ustalono, że: (1) największy dystans społeczny badana młodzież wyraża w stosunku do Romów, Arabów i Żydów; (2) największy stopień otwartości i zbliżenia młodzież deklaruje wobec Hiszpanów, Włochów i Francuzów; (3) dziewczęta wyrażają bardziej otwarte postawy niż chłopcy. Wyniki te komentowane są w kulturowym i społecznym kontekście wychowania.

The article presents the findings of research on the diversity of adolescents’ attitudes toward selected ethnic groups. Research participants were 690 students (including 378 girls and 312 boys) aged 14 through 19. A modified version of the Bogardus social distance scale was used to assess the adolescents’ attitudes toward “outsiders.” As far as the declared attitudes toward “others” are concerned, it has been established that: (1) the adolescents report the greatest social distance between themselves and Romani people, Arabs and Jews; (2) they declare the highest degree of openness and closeness toward Spaniards, Italians and Frenchmen; (3) girls express more open attitudes than boys. These findings are analyzed in the cultural and social context of education.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies