Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

O nowej koncepcji badań polszczyzny medialnej

Tytuł:
O nowej koncepcji badań polszczyzny medialnej
The new concept of the research of the Polish language used in the media
Autorzy:
Bogusław Skowronek
Tematy:
mediolingwistyka
media
lingwistyka kulturowa
kognitywizm
krytyczna analiza dyskursu
konceptualizacje
media linguistics
cultural linguistics
cognitivism
critical analysis of discourse
conceptualizations
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tekst przedstawia założenia teoretyczne nowej subdyscypliny językoznawczej, nazwanej mediolingwistyką, która zajmowałaby się badaniem wszelkich zdarzeń językowych motywowanych medialnie, tzn. konstrukcji werbalnych (mówionych, pisanych lub form hybrydycznych) istniejących w poszczególnych mediach, zwłaszcza audiowizualnych. Mediolingwistyka łączy paradygmaty medioznawstwa i poststrukturalnego językoznawstwa, otwartego na relacje zewnętrzne, pozasystemowe. Głównymi filarami teoretycznymi dla mediolingwistyki (prócz wiedzy o mediach i współczesnej kulturze) byłyby: kognitywizm (media bowiem w ujęciu tym traktuje się jako «maszyny tekstotwórcze», ważny element konceptualizacji rzeczywistości), krytyczna analiza dyskursu oraz socjolingwistyka połączona z pragmalingwistyką. Istotą mediolingwistyki są także interdyscyplinarność i polimetodologizm.

The text presents the theoretical basis of a new linguistic subdiscipline called media linguistics which would discuss all language phenomena prompted by media, i.e all verbal constructions (written, spoken or hybrid forms) existing in certain media, especially audiovisual ones. Media linguistics combines paradigms of media studies and post-structural linguistics, open to external relations. The main theoretical bases for media linguistics (apart from media and contemporary culture studies) would be: cognitivism (in this approach media are seen as “text-making machines”, an important element of conceptualization of reality), a critical analysis of the discourse and sociolinguistics combined with pragmalinguistics. The core of media linguistics are also interdisciplinarity and polymethodologism.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies