Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Samoocena a poczucie osamotnienia młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Tytuł:
Samoocena a poczucie osamotnienia młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Self-esteem versus a feeling of loneliness in adolescents with mild intellectual disabilities
Autorzy:
Beata Szabała
Tematy:
samoocena
poczucie osamotnienia
młodzież z lekką niepełnosprawnością
intelektualną
młodzież pełnosprawna
self-esteem
feeling of loneliness
adolescents with mild intellectual disabilities
nondisabled adolescents
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem przedstawionego opracowania jest określanie charakteru zależności pomiędzy samooceną i subiektywnie odczuwanym osamotnieniem młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w porównaniu z młodzieżą pełnosprawną. Badania ujawniły, że samoocena realna i idealna nie różnicuje istotnie statystycznie badanej młodzieży, ale znaczące różnice pojawiły się w zakresie poczucia osamotnienia, gdyż młodzież niepełnosprawna istotnie częściej niż młodzież pełnosprawna doświadcza poczucia osamotnienia w kontaktach z rówieśnikami, zdecydowanie wyżej ocenia poczucie osamotnienia, którego źródłem są zaburzone kontakty z rodzicami, częściej przeżywa osamotnienie w relacjach z innymi osobami znaczącymi oraz ujawnia skłonność do pozostawania z sobą samym. Okazało się także, że istnieje negatywna współzależność pomiędzy samooceną a poczuciem osamotnienia młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną i młodzieży pełnosprawnej. Uzyskane wyniki mają znaczenie teoretyczne i praktyczne.

The purpose of this paper is to define the character of the relationship between self-esteem and subjectively experienced loneliness in adolescents with mild intellectual disabilities as compared to their nondisabled peers. The research shows that there are no statistically significant differences between the two groups in terms of real self-esteem and ideal self-esteem; however, substantial differences occur in terms of the feeling of loneliness as adolescents with disabilities experience loneliness among their peers significantly more frequently than nondisabled adolescents. They find disturbed relationships with their parents to be an important source of their isolation, feel lonely in relationships with other significant people more often, and show a tendency to stay on their own. It turns out that there is a negative correlation between self-esteem and a feeling of loneliness in adolescents with mild intellectual disabilities and nondisabled ones. The results are of theoretical and practical importance.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies