Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Asystent edukacyjny – pomoc czy droga w kierunku bezradności studentów z niepełnosprawnością?

Tytuł:
Asystent edukacyjny – pomoc czy droga w kierunku bezradności studentów z niepełnosprawnością?
Expectations of students with disabilities to educational assistants – support or a way into helplessness?
Autorzy:
Chrząszcz Katarzyna
Data publikacji:
2016-10-21
Tematy:
asystent
niepełnosprawność
student
wsparcie
bezradność
assistant
disability
support
helplessness
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W myśl art. 70 Konstytucji RP „[…] każdy ma prawo do nauki […]. Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia. W tym celu tworzą i wspierają systemy indywidualnej pomocy finansowej i organizacyjnej dla uczniów i studentów”. Tekst składa się z trzech części, z których w pierwszej omówione zostaną formy asystentury w wybranych krajach Unii Europejskiej. Druga część to rozpatrzenie wybranych definicji pojęć kluczowych dla artykułu: wsparcia oraz bezradności. Ostatnia, trzecia część zawiera prezentację i omówienie zebranych danych dotyczących oczekiwanych przez studentów z niepełnosprawnością form wsparcia ze strony asystentów edukacyjnych. Celem artykułu nie jest jasna i jednoznaczna odpowiedź na postawione w tytule pytanie, ale skłonienie do refleksji nad efektywnością opisanych w artykule działań. Decydując się pomóc – należy robić to mądrze i z pożytkiem dla innych. Źle, niewłaściwie świadczone wsparcie może prowadzić do wystąpienia poczucia bezradności i beznadziejności.

In accordance with art. 70 of the Constitution, „[…] everyone has the right to education [...]. Public authorities shall ensure universal and equal access to education. To this end, they shall establish and support systems for individual financial and organizational assistance to pupils and students”. The text consists of three parts, in the first of which are discussed forms of assistantship in selected countries of the European Union. The second part is the consideration of some definitions of key terms for the article: support and helplessness. The last, third part includes the presentation and discussion of the collected data on expectations of students with disabilities concerning forms of support from educational assistants. The aim of the article is not a clear and unambiguous answer to the question posed in the title, but is to encourage reflection on the effectiveness of the activities described in the article. Deciding to help – should be done wisely and for the benefit of others. Wrong, wrongly rendered support can lead to feelings of helplessness and hopelessness.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies