Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zakaz stosowania klauzul abuzywnych i zakaz missellingu w znowelizowanej ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Tytuł:
Zakaz stosowania klauzul abuzywnych i zakaz missellingu w znowelizowanej ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów
Abstract Control of Standard Contracts and a New Instrument in the Fight against Misselling in the Light of the Revised Consumer and Competition Protection Act
Autorzy:
Justyna Orlicka
Tematy:
abstrakcyjna kontrola wzorców umownych
misselling
konkurencja
konsumenci
naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
abstract control of standard contracts
competition
consumers
violation of the collective consumer interests
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W dniu 5 sierpnia 2015 r. uchwalona została nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, przynosząca zmiany o bardzo dużej doniosłości dla rynku ubezpieczeniowego. Wprowadzony zostaje nowy tryb abstrakcyjnej kontroli wzorców umownych, czego skutki z pewnością staną się szybko odczuwalne w branży tak powszechnie korzystającej w obrocie z ogólnych warunków ubezpieczeń. W tym nowym trybie kontroli wzorców wzmocnieniu – w porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym – ma ulec pozycja Rzecznika Finansowego. Ponadto nowelizacja zawiera nową regulację – adresowaną specjalnie do przedsiębiorców działających w sektorze usług finansowych – przy pomocy której ustawodawca postawił sobie za cel walkę z tzw. missellingiem, którego częste występowanie zostało zaobserwowane i na rynku ubezpieczeniowym. Artykuł poświęcony jest przedstawieniu zmian, wprowadzonych nowelizacją, wraz z zarysowaniem genezy wydania nowych przepisów. Autorka wskazuje także niektóre wątpliwości, jakie powstają na ich tle oraz próbuje ocenić, czy nowe regulacje są w stanie spełnić oczekiwania konsumentów, przedsiębiorców i samego ustawodawcy.

On August 5, 2015 an amendment to the Consumer and Competition Protection Act was adopted, bringing changes of utmost importance for the insurance market. A new model of abstract control of standard contracts has been introduced, the consequences of which will certainly become quickly felt in the industry that widely uses general terms of insurance. In comparison with the previous legal status the position of the Financial Ombudsman has become strengthened in the new control model. Besides, the amendment includes a new regulation, addressed especially to entrepreneurs operating in the financial services sector, with the help of which the legislator attempts to struggle against so-called 'misselling' frequently occurring in the insurance market. The article is devoted to the presentation of the changes, introduced by the amendment, along with outlining the origins of new regulations. In addition, the author expresses certain doubts that have arisen and tries to evaluate whether the new regulations are able to meet the expectations of consumers, entrepreneurs as well as the legislature.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies